Biuro nieruchomości to jeden z pomysłów na działalność gospodarczą, w którym przedsiębiorca nie będzie narzekać na nierentowność lub niedomiar pracy. Prowadzenie tego biznesu bowiem cechuje się współpracą z deweloperami, którzy co rusz zapowiadają nowe inwestycje oraz z klientami prywatnymi – Ci bowiem chętnie zlecą poszukiwania nowego właściciela specjalistom. Jak założyć własne biuro nieruchomości? Jakie zadania czekają przed przyszłymi agentami mieszkaniowymi? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Kto może otworzyć biuro nieruchomości?
Jeszcze kilka lat temu konieczne było posiadanie licencji na obrót nieruchomościami, co oznaczało, że każdy agent – niezależnie od prowadzenia własnego biura czy zatrudnienia w istniejącym – musiał posiadać specjalny dokument. Od 2014 roku, kiedy to nastąpiła deregulacja niektórych zawodów, nie jest konieczne posiadanie takiej licencji. Innymi słowy – każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych (osoby fizyczne pełnoletnie, które nie są ubezwłasnowolnione oraz osoby prawne) może otworzyć takie biuro.
Otwarcie biura nieruchomości wiąże się z założeniem działalności gospodarczej; ta może być prowadzona w formie spółki osobowej, cywilnej lub kapitałowej, jak również jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Co ciekawe, formalności można załatwić podczas wizyty w banku – obecnie wiele placówek oferuje możliwość otwarcia konta firmowego wraz z założeniem jednoosobowej działalności. Warto pamiętać, by w trakcie wypełniania dokumentów, w rubryce określającej kod PKD (rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej) wprowadzić symbol 68.31.Z. Odpowiada on pośrednictwu w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości oraz szacowania wartości nieruchomości, czyli w skrócie prowadzeniu biura nieruchomości.
Niezbędne wyposażenie biura nieruchomości
Mając wynajęty lub własnościowy lokal, w którym będziemy prowadzić biuro nieruchomości, warto zadbać o odpowiedni sprzęt. Do listy niezbędnego wyposażenia z pewnością warto zaliczyć:
- Meble biurowe – szerokie biurko, zamykane szafki lub całe regały na dokumenty, fotel, minimum 2 krzesła dla klientów;
- Sprzęt elektroniczny – komputer lub laptop, telefon komórkowy, urządzenie wielofunkcyjne (drukarka + ksero), niszczarka do dokumentów;
- Odpowiednie oświetlenie – lampka na biurko, w razie potrzeby lampy punktowe lub stojące;
- Wartości niematerialno-prawne – dostęp do Internetu, wykupienie dostępu do stron internetowych oferujących wystawienie ogłoszeń o sprzedaży lokalu, zakup własnej strony internetowej, oprogramowanie komputerowe: pakiety do redagowania tekstu, fakturowania, obróbki zdjęć i tworzenia prezentacji;
Istnieje też kilka sprzętów, które na pierwszy rzut oka mogą się wydać niepotrzebne do prowadzenia biura nieruchomości, jednak po namyśle mogą się okazać niezwykle pomocne. Do takich przedmiotów zaliczyć można:
- Telewizor zsynchronizowany z komputerem – zapraszanie klientów przed ekran komputera lub obracanie monitora jest uciążliwe; wyświetlanie prezentacji i zdjęć na telewizorze zawieszonym obok nas pozwoli zapoznać się z prezentacją w wygodny sposób;
- Aparat fotograficzny – niektóre oferty będą wymagać czegoś więcej niż zwykły aparat w telefonie; warto mieć ze sobą dobrej jakości lustrzankę podczas oględzin inwestycji lub pierwszej wizyty w mieszkaniu nowego klienta;
- Samochód służbowy – teoretycznie praca biura nieruchomości to głównie obsługa zapytań i pośredniczenie w sprzedaży; praktyka jednak pokazuje, że do codziennych obowiązków należą wyjazdy z klientem, a te są o wiele bardziej komfortowe, gdy podróżujemy firmowym autem;
- Oświetlenie ambientowe – niektóre barwy, takie jak zieleń, błękit czy odcienie pastelowe pomagają wprowadzić klienta w przyjemniejszy nastrój, a poprzez oddziaływanie na podświadomość łatwiej jest zawrzeć transakcję;
- Ekspres do kawy i komplet jednolitych szklanek – ktoś mógłby rzec, że biuro nieruchomości to nie kawiarnia, jednak czyż nie milej i przyjaźniej rozmawia się w towarzystwie aromatycznej kawy lub odświeżającej herbaty?
Zakres obowiązków biura nieruchomości
Codzienna praca w takiej działalności to szereg wyzwań i obowiązków – zarówno tych rutynowych, jak i nietuzinkowych. Do podstawowych zadań stojących przed biurami nieruchomości zaliczyć można:
- Łączenie osób lub podmiotów chcących sprzedać lub wynająć nieruchomość z klientami zainteresowanymi kupnem lub najmem lokalu;
- Przygotowanie ofert w formie prezentacji w biurze i ogłoszeń w internecie;
- Weryfikowanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności wpisów hipotecznych czy służebności mieszkania;
- Doradztwo w zakresie wyboru właściwej nieruchomości;
- Negocjowanie ofert w imieniu klientów i pośredniczenie w rozmowach finalizujących transakcję;
- Przygotowanie umów sprzedaży i umów najmu oraz uzgadnianie ich treści;
Biuro nieruchomości powiązane jest z szeregiem innych zawodów: notariuszem sporządzającym akt własności, inżynierem budownictwa weryfikującym stan fizyczny lokalu czy doradcą bankowym organizującym kredyt hipoteczny. Warto mieć te znajomości lub zawrzeć umowy o współpracę, dzięki czemu klient goszczący w biurze nieruchomości zostanie kompleksowo obsłużony w jednym miejscu.