Ogłoszenia Nowe oferty Kategorie Agencje Deweloperzy
Dodaj ogłoszenie
houser.plblogjak-zalozyc-biuro-nieruchomosci
Patryk Kwapis 13.03.2021 152 wyświetleń

Jak założyć biuro nieruchomości?

jak założyć agencję biuro nieruchomości

Biuro nieruchomości to jeden z pomysłów na działalność gospodarczą, w którym przedsiębiorca nie będzie narzekać na nierentowność lub niedomiar pracy. Prowadzenie tego biznesu bowiem cechuje się współpracą z deweloperami, którzy co rusz zapowiadają nowe inwestycje oraz z klientami prywatnymi – Ci bowiem chętnie zlecą poszukiwania nowego właściciela specjalistom. Jak założyć własne biuro nieruchomości? Jakie zadania czekają przed przyszłymi agentami mieszkaniowymi? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Kto może otworzyć biuro nieruchomości?

Jeszcze kilka lat temu konieczne było posiadanie licencji na obrót nieruchomościami, co oznaczało, że każdy agent – niezależnie od prowadzenia własnego biura czy zatrudnienia w istniejącym – musiał posiadać specjalny dokument. Od 2014 roku, kiedy to nastąpiła deregulacja niektórych zawodów, nie jest konieczne posiadanie takiej licencji. Innymi słowy – każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych (osoby fizyczne pełnoletnie, które nie są ubezwłasnowolnione oraz osoby prawne) może otworzyć takie biuro. 

Otwarcie biura nieruchomości wiąże się z założeniem działalności gospodarczej; ta może być prowadzona w formie spółki osobowej, cywilnej lub kapitałowej, jak również jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Co ciekawe, formalności można załatwić podczas wizyty w banku – obecnie wiele placówek oferuje możliwość otwarcia konta firmowego wraz z założeniem jednoosobowej działalności. Warto pamiętać, by w trakcie wypełniania dokumentów, w rubryce określającej kod PKD (rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej) wprowadzić symbol 68.31.Z. Odpowiada on pośrednictwu w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości oraz szacowania wartości nieruchomości, czyli w skrócie prowadzeniu biura nieruchomości.

Niezbędne wyposażenie biura nieruchomości

Mając wynajęty lub własnościowy lokal, w którym będziemy prowadzić biuro nieruchomości, warto zadbać o odpowiedni sprzęt. Do listy niezbędnego wyposażenia z pewnością warto zaliczyć: 

  • Meble biurowe – szerokie biurko, zamykane szafki lub całe regały na dokumenty, fotel, minimum 2 krzesła dla klientów;
  • Sprzęt elektroniczny – komputer lub laptop, telefon komórkowy, urządzenie wielofunkcyjne (drukarka + ksero), niszczarka do dokumentów;
  • Odpowiednie oświetlenie – lampka na biurko, w razie potrzeby lampy punktowe lub stojące;
  • Wartości niematerialno-prawne – dostęp do Internetu, wykupienie dostępu do stron internetowych oferujących wystawienie ogłoszeń o sprzedaży lokalu, zakup własnej strony internetowej, oprogramowanie komputerowe: pakiety do redagowania tekstu, fakturowania, obróbki zdjęć i tworzenia prezentacji;

Istnieje też kilka sprzętów, które na pierwszy rzut oka mogą się wydać niepotrzebne do prowadzenia biura nieruchomości, jednak po namyśle mogą się okazać niezwykle pomocne. Do takich przedmiotów zaliczyć można:

  • Telewizor zsynchronizowany z komputerem – zapraszanie klientów przed ekran komputera lub obracanie monitora jest uciążliwe; wyświetlanie prezentacji i zdjęć na telewizorze zawieszonym obok nas pozwoli zapoznać się z prezentacją w wygodny sposób;
  • Aparat fotograficzny – niektóre oferty będą wymagać czegoś więcej niż zwykły aparat w telefonie; warto mieć ze sobą dobrej jakości lustrzankę podczas oględzin inwestycji lub pierwszej wizyty w mieszkaniu nowego klienta;
  • Samochód służbowy – teoretycznie praca biura nieruchomości to głównie obsługa zapytań i pośredniczenie w sprzedaży; praktyka jednak pokazuje, że do codziennych obowiązków należą wyjazdy z klientem, a te są o wiele bardziej komfortowe, gdy podróżujemy firmowym autem;
  • Oświetlenie ambientowe – niektóre barwy, takie jak zieleń, błękit czy odcienie pastelowe pomagają wprowadzić klienta w przyjemniejszy nastrój, a poprzez oddziaływanie na podświadomość łatwiej jest zawrzeć transakcję;
  • Ekspres do kawy i komplet jednolitych szklanek – ktoś mógłby rzec, że biuro nieruchomości to nie kawiarnia, jednak czyż nie milej i przyjaźniej rozmawia się w towarzystwie aromatycznej kawy lub odświeżającej herbaty?

Zakres obowiązków biura nieruchomości

Codzienna praca w takiej działalności to szereg wyzwań i obowiązków – zarówno tych rutynowych, jak i nietuzinkowych. Do podstawowych zadań stojących przed biurami nieruchomości zaliczyć można:

  • Łączenie osób lub podmiotów chcących sprzedać lub wynająć nieruchomość z klientami zainteresowanymi kupnem lub najmem lokalu;
  • Przygotowanie ofert w formie prezentacji w biurze i ogłoszeń w internecie;
  • Weryfikowanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności wpisów hipotecznych czy służebności mieszkania;
  • Doradztwo w zakresie wyboru właściwej nieruchomości;
  • Negocjowanie ofert w imieniu klientów i pośredniczenie w rozmowach finalizujących transakcję;
  • Przygotowanie umów sprzedaży i umów najmu oraz uzgadnianie ich treści;

Biuro nieruchomości powiązane jest z szeregiem innych zawodów: notariuszem sporządzającym akt własności, inżynierem budownictwa weryfikującym stan fizyczny lokalu czy doradcą bankowym organizującym kredyt hipoteczny. Warto mieć te znajomości lub zawrzeć umowy o współpracę, dzięki czemu klient goszczący w biurze nieruchomości zostanie kompleksowo obsłużony w jednym miejscu.

Szukasz atrakcyjnych nieruchomości?
Zobacz aktualne oferty
Chcesz sprzedać lub wynająć nieruchomość?
Dodaj bezpłatnie ogłoszenie

Przeczytaj też

Najnowsze wpisy na blogu

Zobacz wszystkie
umowa deweloperska co to jest na co zwrócić uwagę
Umowa deweloperska - co to jest?

Kupując mieszkanie z rynku pierwotnego, musimy być przygotowani na szereg procedur. Wiele z nich jest unikatowych, niespoty

16.04.2021
tbs co to jest co to znaczy nieruchomości towarzystwo budownictwa społecznego
Czym są nieruchomości TBS? Czy warto z nich korzystać?

Każdy z nas zapewne pragnie mieć własne cztery kąty, bez konieczności dzielenia mieszkania z rodzicami lub współlokato

09.04.2021
czy opłaca się wziąć kredyt na remont mieszkania lub domu
Czy warto wziąć kredyt na remont mieszkania?

Blisko rok temu Rada Polityki Pieniężnej obniżyła stopy referencyjne do poziomu 0,1%. Na rynku kredytowym oznaczało to p

09.04.2021
czy można sprzedać mieszkanie dom nieruchomość przed upływem 5 lat jakie są konsekwencje sprzedaży
Czy można sprzedać nieruchomości przed upływem 5 lat? Jakie są konsekwencje?

Zakup lub sprzedaż nieruchomości to czynność niecodzienna, przepełniona szeregiem procedur. Wielu z nas czynność tę w

28.03.2021