Ogłoszenia Nowe oferty Kategorie Agencje Deweloperzy
Dodaj ogłoszenie
houser.plblogjak-zalozyc-biuro-nieruchomosci
Patryk Kwapis 13.03.2021 352 wyświetleń

Jak założyć biuro nieruchomości?

jak założyć agencję biuro nieruchomości

Biuro nieruchomości to jeden z pomysłów na działalność gospodarczą, w którym przedsiębiorca nie będzie narzekać na nierentowność lub niedomiar pracy. Prowadzenie tego biznesu bowiem cechuje się współpracą z deweloperami, którzy co rusz zapowiadają nowe inwestycje oraz z klientami prywatnymi – Ci bowiem chętnie zlecą poszukiwania nowego właściciela specjalistom. Jak założyć własne biuro nieruchomości? Jakie zadania czekają przed przyszłymi agentami mieszkaniowymi? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Kto może otworzyć biuro nieruchomości?

Jeszcze kilka lat temu konieczne było posiadanie licencji na obrót nieruchomościami, co oznaczało, że każdy agent – niezależnie od prowadzenia własnego biura czy zatrudnienia w istniejącym – musiał posiadać specjalny dokument. Od 2014 roku, kiedy to nastąpiła deregulacja niektórych zawodów, nie jest konieczne posiadanie takiej licencji. Innymi słowy – każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych (osoby fizyczne pełnoletnie, które nie są ubezwłasnowolnione oraz osoby prawne) może otworzyć takie biuro. 

Otwarcie biura nieruchomości wiąże się z założeniem działalności gospodarczej; ta może być prowadzona w formie spółki osobowej, cywilnej lub kapitałowej, jak również jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Co ciekawe, formalności można załatwić podczas wizyty w banku – obecnie wiele placówek oferuje możliwość otwarcia konta firmowego wraz z założeniem jednoosobowej działalności. Warto pamiętać, by w trakcie wypełniania dokumentów, w rubryce określającej kod PKD (rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej) wprowadzić symbol 68.31.Z. Odpowiada on pośrednictwu w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości oraz szacowania wartości nieruchomości, czyli w skrócie prowadzeniu biura nieruchomości.

Niezbędne wyposażenie biura nieruchomości

Mając wynajęty lub własnościowy lokal, w którym będziemy prowadzić biuro nieruchomości, warto zadbać o odpowiedni sprzęt. Do listy niezbędnego wyposażenia z pewnością warto zaliczyć: 

  • Meble biurowe – szerokie biurko, zamykane szafki lub całe regały na dokumenty, fotel, minimum 2 krzesła dla klientów;
  • Sprzęt elektroniczny – komputer lub laptop, telefon komórkowy, urządzenie wielofunkcyjne (drukarka + ksero), niszczarka do dokumentów;
  • Odpowiednie oświetlenie – lampka na biurko, w razie potrzeby lampy punktowe lub stojące;
  • Wartości niematerialno-prawne – dostęp do Internetu, wykupienie dostępu do stron internetowych oferujących wystawienie ogłoszeń o sprzedaży lokalu, zakup własnej strony internetowej, oprogramowanie komputerowe: pakiety do redagowania tekstu, fakturowania, obróbki zdjęć i tworzenia prezentacji;

Istnieje też kilka sprzętów, które na pierwszy rzut oka mogą się wydać niepotrzebne do prowadzenia biura nieruchomości, jednak po namyśle mogą się okazać niezwykle pomocne. Do takich przedmiotów zaliczyć można:

  • Telewizor zsynchronizowany z komputerem – zapraszanie klientów przed ekran komputera lub obracanie monitora jest uciążliwe; wyświetlanie prezentacji i zdjęć na telewizorze zawieszonym obok nas pozwoli zapoznać się z prezentacją w wygodny sposób;
  • Aparat fotograficzny – niektóre oferty będą wymagać czegoś więcej niż zwykły aparat w telefonie; warto mieć ze sobą dobrej jakości lustrzankę podczas oględzin inwestycji lub pierwszej wizyty w mieszkaniu nowego klienta;
  • Samochód służbowy – teoretycznie praca biura nieruchomości to głównie obsługa zapytań i pośredniczenie w sprzedaży; praktyka jednak pokazuje, że do codziennych obowiązków należą wyjazdy z klientem, a te są o wiele bardziej komfortowe, gdy podróżujemy firmowym autem;
  • Oświetlenie ambientowe – niektóre barwy, takie jak zieleń, błękit czy odcienie pastelowe pomagają wprowadzić klienta w przyjemniejszy nastrój, a poprzez oddziaływanie na podświadomość łatwiej jest zawrzeć transakcję;
  • Ekspres do kawy i komplet jednolitych szklanek – ktoś mógłby rzec, że biuro nieruchomości to nie kawiarnia, jednak czyż nie milej i przyjaźniej rozmawia się w towarzystwie aromatycznej kawy lub odświeżającej herbaty?

Zakres obowiązków biura nieruchomości

Codzienna praca w takiej działalności to szereg wyzwań i obowiązków – zarówno tych rutynowych, jak i nietuzinkowych. Do podstawowych zadań stojących przed biurami nieruchomości zaliczyć można:

  • Łączenie osób lub podmiotów chcących sprzedać lub wynająć nieruchomość z klientami zainteresowanymi kupnem lub najmem lokalu;
  • Przygotowanie ofert w formie prezentacji w biurze i ogłoszeń w internecie;
  • Weryfikowanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności wpisów hipotecznych czy służebności mieszkania;
  • Doradztwo w zakresie wyboru właściwej nieruchomości;
  • Negocjowanie ofert w imieniu klientów i pośredniczenie w rozmowach finalizujących transakcję;
  • Przygotowanie umów sprzedaży i umów najmu oraz uzgadnianie ich treści;

Biuro nieruchomości powiązane jest z szeregiem innych zawodów: notariuszem sporządzającym akt własności, inżynierem budownictwa weryfikującym stan fizyczny lokalu czy doradcą bankowym organizującym kredyt hipoteczny. Warto mieć te znajomości lub zawrzeć umowy o współpracę, dzięki czemu klient goszczący w biurze nieruchomości zostanie kompleksowo obsłużony w jednym miejscu.

Szukasz atrakcyjnych nieruchomości?
Zobacz aktualne oferty
Chcesz sprzedać lub wynająć nieruchomość?
Dodaj bezpłatnie ogłoszenie

Przeczytaj też

Najnowsze wpisy na blogu

Zobacz wszystkie
podatek gruntowy kto i kiedy płaci jak uniknąć podatku od gruntów
Podatek gruntowy - co to jest? Kto i kiedy go zapłaci?

Każdego dnia obciążeni jesteśmy zróżnicowanymi podatkami i opłatami, których dokonujemy w ramach daniny publicznej. C

09.05.2021
jak uzyskać wypis i wyrys z planu przez internet i w urzędzie
Wypis i wyrys z ewidencji gruntów oraz mapa ewidencyjna - czym są i jak je uzyskać?

Założenie księgi wieczystej dla nieruchomości konieczne jest, by w sposób niebudzący wątpliwości uregulować stan pra

09.05.2021
mieszkania na sprzedaz i do wynajęcia w warszawie
Ceny mieszkań w Warszawie - ile kosztują? Kupić czy wynająć - co się bardziej opłaca?

Decyzja o zakupie własnej nieruchomości poprzedzona jest dogłębną analizą rynku lub szczegółową konsultacją ze spec

kto i kiedy może nas wymeldować bezdomność a meldunek
Kto i kiedy może nas wymeldować, a kiedy nie może?

Własne cztery kąty to dla wielu osób zabezpieczenie nie tylko fizyczne, ale przede wszystkim psychiczne. Świadomość, ż

09.05.2021