Wiele osób z pewnych względów nie chce lub nie może sobie pozwolić na zakup domu lub mieszkania własnościowego. Naturalnym rozwiązaniem w takiej sytuacji staje się wynajem, który jest szczególnie popularny wśród studentów, młodych rodzin i osób często podróżujących służbowo. Czasami jednak trudno znaleźć ofertę, która spełniałaby nasze oczekiwania i jednocześnie pozostawała w zaplanowanym budżecie finansowym. Dowiedz się, gdzie szukać mieszkania na wynajem oraz jakie miejsca skrywają w sobie najlepsze oferty.
Portale tematyczne
Ogromny potencjał Internetu, chęć oszczędności czasu oraz bogata oferta rynkowa sprawiają, że portale i strony tematyczne, takie jak houser.pl są najpopularniejszym narzędziem w poszukiwaniu nieruchomości na wynajem. Popularność widoczna jest zarówno po stronie osób poszukujących mieszkania, jak i właścicieli oferujących swój lokal. Dostęp do portali mamy dosłownie wszędzie – przez laptopa, tablet, smartfon, a nawet smartwatch.
Zalety:
- Mnogość wyboru – wiele ofert od osób prywatnych i firm dostępnych jest w jednym miejscu, co umożliwia szeroki przegląd rynku;
- Intuicyjne filtrowanie – portale mogą segregować ogłoszenia po miastach, dzielnicach, a nawet najbliższej okolicy od wskazanego przez Ciebie miejsca docelowego;
- Bezpłatne porady i wskazówki – portale tematyczne często posiadają własne blogi, na których rzetelnie opisują zagadnienia związane z nieruchomościami;
- Możliwość odbycia tzw. wirtualnego spaceru – oferty coraz częściej oferują możliwość obejrzenia zdjęć mieszkania w technologii 3D, co jest zdecydowanym ułatwieniem logistycznym.
Wady:
- Niektóre portale mogą pobierać opłaty z tytułu umieszczenia ogłoszenia w internecie, przez co nie każdy właściciel mieszkania zechce wystawić swoją ofertę;
- Część portali faworyzuje ogłoszenia płatne i promowane, przez co łatwo można pominąć ciekawe, lecz bezpłatne oferty.
Biura nieruchomości
Biura nieruchomości to klasyczny przykład działalności, który oferuje nie tylko pośrednictwo w kupnie lub wynajmie mieszkań, ale także pomaga we wszelkich czynnościach związanych z transakcją. Taka działalność prowadzona jest przez licencjonowanych pośredników i choć zniesiono obowiązek posiadania takiego dokumentu, to wciąż wielu pracowników biur nieruchomości potwierdza swoje kompetencje takową licencją.
Zalety:
- Zweryfikowane oferty – każdy dom lub mieszkanie zostało wcześniej obejrzane przez doradcę, dzięki czemu ryzyko oszustwa jest ograniczone praktycznie do zera;
- Wsparcie w formalnościach – biuro nieruchomości weryfikuje dokumentację oraz sporządza umowy, dzięki którym nie natkniemy się na kruczki prawne;
- Bezwysiłkowe poszukiwanie – wystarczy, że przedstawimy pośrednikowi nasze oczekiwania, a ten samodzielnie przygotuje dla nas ofertę kilku najciekawszych lokali;
- Marketing we własnym zakresie – biuro nieruchomości samodzielnie przygotuje, wykona i opłaci reklamę, która nierzadko sięga kilkuset złotych.
Wady:
- Biura nieruchomości niechętnie patrzą na “samowolkę” kupujących, przez co mogą dyskredytować nasze propozycje kosztem tych, które mają w swojej bazie;
- Każde biuro nieruchomości pobierze opłatę od zaproponowanego mieszkania, jednak to, czy płatnikiem zostanie najemca, czy właściciel nieruchomości, wyjdzie dopiero po wstępnej rozmowie z pośrednikiem;
- Niektóre biura nieruchomości pobierają absurdalne prowizje za minimalny zakres obowiązków i brak wsparcia.
Grupy na mediach społecznościowych
Social media to nie tylko zdjęcia z wakacji, komentarze, śmieszne filmiki z kotami czy kontakt ze znajomymi. To także rynek z ogromnym potencjałem transferowym, na którym można znaleźć domowe wypieki, samochody, ogłoszenia pracy, a przede wszystkim mieszkania na wynajem. Istnieją specjalne grupy sprzedażowe, które zrzeszają oferty z danego województwa, miasta lub dzielnicy, gdzie można znaleźć swoje przyszłe lokum na wynajem.
Zalety:
- Stosunkowo szeroka baza ofert – co prawda, jest ona zależna od docelowej miejscowości, ale każdy znajdzie coś dla siebie;
- Możliwość natychmiastowego kontaktu z wynajmującym oraz zweryfikowania oferty na podstawie komentarzy innych użytkowników;
- Ostracyzm społeczny – w przypadku nierzetelnej oferty społeczność danej grupy szybko ujawni ewentualne nieprawidłowości;
Wady:
- Toksyczne środowisko – jak i w każdej grupie ludzi, tak i tu nie uniknie się chamskich komentarzy, wrednych docinków czy głupich odzywek;
- Faworyzacja i kolesiostwo – jeśli dany właściciel lub biuro zna się z administratorami grup, może dochodzić do zjawisk o podłożu totalitarnym;
- Ograniczenia rejestracyjne – aby zobaczyć oferty nieruchomości, najpierw musisz przystąpić do danego medium społecznościowego;
Tablice studenckie w uczelniach
Każdy, kto myśli, że uniwersytet służy wyłącznie do pobierania nauki, ewentualnie kserowania notatek lub załatwiania spraw u pań w dziekanacie, jest w dużym błędzie. Praktycznie każda uczelnia posiada swoje “tablice studenckie”, na których możemy przekazać informację o chęci zakupu lub sprzedaży danego przedmiotu. Tuż obok podręczników akademickich lub skryptów najczęstszymi ofertami są odstąpienia najmu mieszkania lub pokoju.
Zalety:
- Oszczędność wysiłku – mieszkanie ktoś już za nas znalazł i zweryfikował, dzięki czemu wystarczy umówić się na oględziny;
- Efektywne rozwiązania – studenci potrafią znaleźć najlepszy stosunek ceny do jakości, więc każde ogłoszenie wiąże się z pewnością “nie-przepłacania” za nieruchomość;
- Dogodne lokalizacje – mieszkania na tablicach studenckich bardzo często usytuowane są w bliskości istotnych punktów czy węzłów komunikacji miejskiej;
Wady:
- Ograniczona ilość ogłoszeń – na “ściance” zwykle znajdziemy nie więcej niż kilkanaście ofert, a więc baza ogłoszeń jest dosyć okrojona;
- Wysiłek logistyczny – pod każdą tablicę trzeba pofatygować się we własnym zakresie, ogłoszenia raczej nie są publikowane w Internecie;
- Hermetyka społeczna – najlepsze oferty przekazywane są z polecenia koleżance lub koledze, więc na “ściankę” trafiają te mieszkania, które nie są perełkami rynkowymi;